dag 11, 4 april - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Henk Bouwman - WaarBenJij.nu dag 11, 4 april - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Henk Bouwman - WaarBenJij.nu

dag 11, 4 april

Blijf op de hoogte en volg Henk

05 April 2015 | Verenigde Staten, Los Angeles

Dag 11, 4 april. Los Angeles. Met onze huurauto vandaag een dag door Los Angeles gereden. De camping eigenaar had ons geadviseerd een huurauto te nemen ipv openbaar vervoer. Schijnt erg slecht te zijn in LA. Vanmorgen vroeg vertrokken zodat we de drukte van de stad enigszins voor konden zijn. Eerst maar eens naar Santa Monica gereden. Santa Monica ligt tegen het strand aan en lijkt erg op een kustplaatsje in Spanje of Italië. We waren daar omstreeks 08:00 uur en het was er toen al erg druk met surfers. Amerikanen komen met hun auto naar het strand, trekken een wetsuit aan naast de auto en gaan met de surfplank onder de arm het water in. Jong en oud. (om 08: uur vanochtend was het al boven de 20 graden). Voordat het tijd was voor koffie hebben we dat een tijdje staan bekijken op een pier in de oceaan. Ook weer erg apart mee te maken. Het liedje van de Beach Boys, Surfin USA, komt dan gelijk in gedachte. Daarna koffie gehaald in een klein cafeetje aan de kust.
Vervolgens koers gezet richting Hollywood. Daarbij kwamen we uit in de woonwijk Bel Air. Er gaat een kronkelweggetje door deze zeer exclusieve wijk/straat omhoog. We zijn naar boven gereden. Het vervelende is dat je eigenlijk niets van de huizen ziet. Allemaal dichte begroeiing en hekken. Dan maar naar de andere straten in Beverly Hills. Daar was beter te zien welke huizen er staan. Het zal duidelijk zijn, alleen maar overtreffende trap!
Tussen de middag gegeten op Sunset boulevard. Daarna op zoek gegaan naar de filmstudio’s. MGM, Warner Bros, Disney studio’s, Burbank, NBC, CBS, enz. De grote letters H O L L Y W O O D in de bergen hebben we wel gezien maar geen tijd gehad te fotograferen.
Vanmiddag een park, met een meertje, midden in de stad opgezocht. Veel LA’ers gaan daar met het hele gezin naar toe inclusief barbecue en de partytent. Volgens Annette is dat typisch een Amerikaanse gewoonte. Dit zie je in alle steden. Alleen in het clubhuis van de golfclub, “The Lakehouse”, ook in dat park, was voedsel en drinken te krijgen.
Omstreeks 16:30 uur waren we weer op de camping. (de afstanden in LA zijn enorm) We hadden met het verhuurbedrijf afgesproken dat we de auto op de camping zouden inleveren omdat het verhuurbedrijf om 12:00 uur gesloten is. Omdat dit voor ons niet goed voelde hebben we dit dubbel gecheckt bij het verhuurbedrijf en bij de eigenaar van de camping, Steve. Steve gaf aan dat hij regelmatig gasten naar dit bedrijf stuurt (vooral veel Europeanen) en dat hij bij gedonder snel een ander opzoekt, en dat weten ze. Ze doen het vaker zo.
Toen we de sleutels van de huurauto bij Steve inleverden nodigde hij ons uit plaats te nemen in zijn kantoor. We hebben zeker een uur met hem zitten praten over de gebruikelijke onderwerpen. Toch grappig dat ons dat de hele reis al overkomt. Annette en ik zijn drie keer eerder naar Amerika geweest, maar dit is ons nooit eerder overkomen. Wat ons ook opgevallen is, is dat de Amerikanen die wij gesproken hebben donders goed weten waar Nederland ligt en ook het een en ander van ons land weten. Bij ons leeft toch het beeld dat de Amerikanen niets van Europa weten. Dat valt dus wel mee. Toen we opstonden om naar onze camper te gaan gaf Steve aan ons voor de komende nacht op een echte plek neer te kunnen zetten. Of we dat wilden? Natuurlijk wilden we dat wel. 15 minuten later stond hij al bij de camper en heeft de camper voor ons op de juiste plek neergezet. Erg vriendelijk en behulpzaam.
Morgen beginnen we aan de laatste etappe van onze reis, van LA naar San Francisco. We zijn van plan dat in twee dagen te doen. Totale afstand is ruim 600 kilometer, dus zat te doen. We gaan via highway 1, the Pacific highway. (bijna constant zicht op de Pacific (Stille) Ocean) Maandag willen we dan in San Francisco zijn zodat we dinsdag de hele dag hebben om SF te bekijken. We hebben nu twee dagen met temperaturen van boven de 30 graden gehad. In SF is het een stuk frisser.